Informacje

Światła na Baczyńskiego stanowią zagrożenie dla ruchu?

Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Baczyńskiego i 3-go Maja w Jaśle jest zsynchronizowana nie zgodnie z Ustawą o Kodeksie Drogowym. Kierowcy i piesi stosujący się do niewłaściwie działającego oświetlenia są narażeni na utratę zdrowia lub życia.

Sygnał o nieprawidłowym działaniu sygnalizacji na jasielskim skrzyżowaniu otrzymaliśmy od jednego z naszych czytelników. Oświetlenie jest ustawione bowiem tak, że uczestnicy ruchu nie ustępują pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka, przy zielonym świetle podczas skrętu w lewo w ulicę Baczyńskiego.

Jest to chyba jedyne w kraju skrzyżowanie, gdzie przy zapalony jedynym świetle zielonym wykonać można skręt w lewo nie ustępując pojazdom nadjeżdżającym z przeciwnej strony. Spróbujcie Państwo taki manewr wykonać na innym skrzyżowaniu. – pisze do nas pan Wiesław.

Mieszkaniec Jasła bez skutku informuje o tym odpowiednie służby, od jasielskiej Policji, poprzez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, aż po burmistrza miasta Jasła.

Zawiadamiam służby dla tego by dokonać właściwych zmian w osygnalizowaniu tego skrzyżowania, by nawyk z niego nie wpływał na niewłaściwe zachowanie się uczestników ruchu drogowego na innych skrzyżowaniach. – dodaje nasz czytelnik.

Władze miasta tłumaczą, że przyjęte przez projektanta czyli firmę Drogowe Systemy Automatyki z Wrocławia, rozwiązanie sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, zakłada wprowadzenie sygnalizatorów ogólnych do kierowania ruchem.

Zastosowanie sygnalizatorów kierunkowych na przedmiotowym skrzyżowaniu miałoby wpływ na znaczne spowolnienie płynności ruchu, ponieważ w przypadku zastosowania sygnalizatorów kierunkowych sygnał zielony oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu (na przykład z ruchem pieszym na ulicy poprzecznej) i koniecznym jest wyodrębnienie każdego strumienia ruchu osobno – co wydłuża czas przejazdu i oczekiwania z poszczególnych kierunków ruchu. – wyjaśnia Ryszard Pabian, wiceburmistrz Jasła.

W przypadku skrzyżowania ulic Baczyńskiego i 3-go Maja projektant zastosował program cykliczny wyświetlany kolejno dla trzech grup pojazdów, w tym na ulicy 3-go Maja dla każdego strumienia ruch osobno. Takie rozwiązanie powoduje, że nie krzyżują się kierunki ruchu w ciągu ulicy 3-go Maja i nie występuje sytuacja wymuszania pierwszeństwa przejazdu przy lewoskręcie w ulicę Baczyńskiego.

Zdaniem wiceburmistrza Jasła nieuzasadnionym jest stwierdzenie, że kierujący uczestniczą w ruchu stosując nabyte nawyki.

Każdy uczestnik ruchu zobowiązany jest stosować przepisy prawa o ruchu drogowym i rozróżniać oznakowanie skrzyżowania oraz typ zastosowanych sygnalizatorów. – dodaje Ryszard Pabian.

Faktem pozostaje jedno, że w godzinach „szczytu” kierowcy jadący ulicą 3-go Maja muszą stać w długiej kolejce i nieraz przejazd zajmuje tu kilkanaście minut.

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE

OPINIE: “Światła na Baczyńskiego stanowią zagrożenie dla ruchu?”

  1. czy już nikt nie potrafi pisać, skomentować to skrzyżowanie, czy już wszystkich wystraszyła nasza „władza” teraz będą nas ścigać, już nie tylko na ulicach ale i w domu, KONIEC śWIATA!!

  2. może ktoś z władz odpowiedzialnych za takie rozwiązanie raczy się tutaj wytłumaczyć, a najlepiej podjąć odpowiednie decyzje a nie czekać na wypadki i uczyć złych przyzwyczajeń!!

  3. Powiadamiam, że już wcześniej informowałem różne służby, również Wrocławską Automatykę o nieprawidłowym o sygnalizowaniu w/w skrzyżowania, tak również pana w-ce Burmistrza i Panią Burmistrz, a teraz spotkało go zdarzenie dla przestrogi , by zastanowił się na zmiana tego o sygnalizowania, a najlepiej zmienił to skrzyżowanie na RONDO. a Instruktorzy nauki Prawa Jazdy, nie odpowiadają na zapytanie jak nauczają młodych kierowców by nie udzielali pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka przy skręcie w lewo. Pozdrowienie dla „Czytelnika” który niczego nie rozumie!

  4. Dzisiaj jadąc od strony stacji na opisanym skrzyżowaniu, ruszyłem po świetle zielonym a z naprzeciwka kierujący fordem na obcej rejestracji także ruszył, dobrze, że uważałem bo wjechał by mi w bok, Takie to jest bezpieczne skrzyżowanie. Kierujący z innych miast nadal będą mieli na tym skrzyżowaniu problemy, „Przyzwyczajajcie nadal kierujących w Jaśle do takich zachowań jak na powyższym skrzyżowaniu” Serdecznie dziękuje Decydentom.

  5. Panie Burmistrzu to chyba przestroga Pana spotkała i proszę poważnie zabrać się za zmiany na tym skrzyżowaniu.

  6. Proszę „Czytelnika” o odp. na w/w zapytania, czy jest Pan/Pani może JASNOWIDZEM?

  7. ..i taka mala dygresja … a moze tak do ruchu drogowego wprowadzimy Owsiaka i Jego slynne powiedzenie ” ROBTA CO CHCETA”

  8. Jak patrze na ten aktualny obrazek obok (1 lipca 2009) dotyczacy anomalii pogodowych i zalania miasta – to od razu nasuwa sie komentarz do rozwiazania sygnalizacji swietlnej – „drogowe anomalia ” moze jak urzad miejski rowniez „ZALEJE” komentarzami na temat rozwiazania ruchu na podmiotowym skrzyzowaniu to w koncu zmienia zdanie????? …. moze bo w przypadku osob „u wladzy” nic pewnego byc nie moze… trzeba najpierw kilku powaznych wypadkow, kilku smiertelnych a wtedy …. calkowicie popieram Pana Wieslawa i osobe kryjaca sie pod skrotem S.S. – trzeba nam wiecej zainteresowanych obywateli – niz tylko biernych ktorzy w nic nie chca sie angazowac – …i od kiedy sygnalizacja swietlna moze pozostawac w sprzecznosci z przepisami ruchu? ..Panowie wiecej takich „pokreconych ” pomyslow a kodeks bedziemy sobie mogli wyrzucic do smieci – i jak tu pozniej zdawac egazminy ? (ktore i tak juz sa pokrecone jak i to skrzyzowanie. I wracam do pytania przedmowcy _ SKAD KIERUJACY POJAZDEM SKRECAJACY W LEWO OD STRONY NIEGLOWIC W ULICE BACZYNSKIEGO MA WIEDZIEC ZE KIERUJACY Z NAPRZECIWKA (NORMALNIE BEDACY NA PIERWSZENSTWIE – MA Z TEGO PIERWSZENSTWA REZYGNOWAC .. I ZE ZNAJDUJE SIE NA CZERWONYM SWIETLE ?? o uprzejma odp prosze pana wice burmistrza (czy ponosi Pan odpowiedzialnosc za wypadki do ktorych dojdzie gdziekolwiek indziej w przypadku zachowania kierowcy ZGODNEGO Z ZACHOWANIEM NA POWYSZYM SKRZYZOWANIU W JASLE??? niech Pan sobie odpowie – a pamietami inne miejsca gdzie wprowadzono sygnalizacje dopiero po ofiarach smiertelnych a Better be safe than sorry – nie sadza Panstwo

  9. odp. Czytelnik: skąd kierujący, skręcający w lewo ma wiedzieć, że kierujący z przeciwnego kierunku ma czerwona światło? Z moich obserwacji jak w/w opisałem każdy kto pierwszy raz wykonuje taki manewr spowalnia ruch i zachowuje się niepewnie a pojazdy za nim, kierowców miejscowych nadużywają sygn. dźwiękowych.
    W związku z w/w wnoszę o zmianę organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu.

  10. Jeżeli spotka mnie takie zdarzenie jak kolegi z wieżowca to sprawcy wypadku powiem by załatwił, aby odszkodowanie pokrył pan Ryszard Pabian, który uważa, że w/w skrzyżowanie jest prawidłowo o sygnalizowane, a jeżeli chodzi o płynność ruchu to zapewniają ją tylko ronda.

  11. Pan Wiesław ma racje. Ponieważ będąc u kolegi w wieżowcu opowiadał mi, że niedawno miał kolizję na innym skrzyżowaniu. On jechal na zielonym prosto z przeciwnej strony kierujący skręcal w lewo i spowodowal kolizję. Tlumacząc że miał zielone światło. Dopiero po dyskusji przyznal ,ze wina była po jego stronie a przyzwyczajenie na skręt w lewo nabył na skrzyżowaniu na baczyńskiego. Ja sam z takim osygnalizowaniem spotykam się po raz pierwszy.A pracuję w okolicy tego skrzyżowania i czasami obserwuje zachowanie kierowców jedni ci miejscowi jeżdżą pewnie (już się przyzwyczaili)w lewo inni z obcą rejestracją wolno dojeżdżają i obserwują pojazdy stojące nie wiedząc czy pojazd ruszy czy nie.

  12. dodać tu należy dla ostrzeżenia, że już dochodzi do kolizji na innych skrzyżowaniach tak samo oświetlonych i tak samo myślących jak w/w Czytelnik!

  13. odp. Czytelnik, to skrzyżowanie jest bezpieczne z pozoru, bowiem wprawia w nawyk wykonania skrętu w lewo przy ziemnym świstliwe nie ustępując!
    ps. a skąd Czytelnik wie, że tamci mają czerwone światło? – pozdrawiam

  14. Pan Wiesław niepotrzebnie zabiera głos.Na ww skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo nie potrzeba ustępować pierwszeństwa „jadącym z przeciwka na wprost” bo oni nie jadą tylko stoją na czerwonym świetle.