Informacje

Wzbudzić wśród młodzieży zainteresowanie naukami ścisłymi

Prowadzący zajęcia Marcin Rączka. Fot. Damian Palar / www.terazJaslo.pl
Prowadzący zajęcia Marcin Rączka.
Fot. Damian Palar / www.terazJaslo.pl

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle mieli okazję uczestniczyć dzisiaj w interaktywnych zajęciach prezentujących prawa fizyki wykorzystywanych w przemyśle lotniczym. W ten sposób WSK PZL Rzeszów chce wzbudzić wśród młodzieży zainteresowania naukami ścisłymi i przedmiotami technicznymi, a tym samym stworzyć w przyszłości profesjonalną kadrę dla potrzeb przemysłu lotniczego w regionie.

Rzeszowska spółka zajmująca się produkcją komponentów lotniczych i kompletnych jednostek napędowych, wykorzystywanych w przemyśle lotniczym, rozpoczęła realizację projektu „Sugestia”, adresowanego do uczniów szkół średnich z całego województwa podkarpackiego. Inauguracja cyklu wykładów połączonych z prezentacjami techniczno-fizycznymi miała miejsce w jasielskim „pierwszym” liceum. Do maja 2010 roku takie zajęcia odbędą się w kolejnych pięćdziesięciu szkołach średnich na Podkarpaciu.

Szkoły były typowane na zasadzie współpracy z WSK i na zasadzie wyników w nauce. Chcemy też dotrzeć do szkół, które są umiejscowione w Rzeszowie, nie tylko w tych największych ośrodkach województwa, ale też w mniejszych miejscowościach. Szkoły decydują o grupie, która będzie brała udział w pokazach. Ze względu na to, że chcemy, żeby te zajęcia były interaktywne, czyli angażujące uczniów do udziału w tych zajęciach, grupy na pewno nie będą liczyły więcej, niż czterdzieści osób. – wyjaśnia Patrycja Radwańska z Działu Personalnego WSK PZL Rzeszów.

Zajęcia polegają na przedstawieniu zagadnień fizycznych, praw fizyki wykorzystywanych w lotnictwie i przemyśle lotniczym. Treści przedstawione podczas półtoragodzinnego wykładu są zgodne z programem nauczania danego profilu szkoły. Żeby zainteresować uczniów przedmiotami ścisłymi, uzupełnione są o dodatkowe prezentacje multimedialne i pokazy zjawisk fizycznych za pomocą specjalnie przygotowanych do tego celu sprzętów doświadczalnych.

Te doświadczenia miały za zadanie pokazać zasadę lotów samolotów, balonów, sterowców, w oparciu o prawa fizyki. Chcieliśmy „przemycić” te prawa fizyki za pomocą fajnych doświadczeń, które mają duże zainteresowanie. Natomiast fizyka – różnie to bywa. Staramy się w oparciu o te doświadczenia, przekazać też tą wiedzę teoretyczną w prosty sposób, żeby była zrozumiała. – przekonuje Marcin Rączka z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Jak podkreślił Ryszard Prajsnar, nauczyciel fizyki w I Liceum Ogólnokształcącym, przedmioty ścisłe w jasielskim „ogólniaku” cieszą się sporą popularnością wśród młodzieży, czego efektem są bardzo dobre wyniki na egzaminach maturalnych, czy kierunki studiów, na których później kształcą się uczniowie.

Jesteśmy co prawda szkołą o profilu ogólnokształcącym, ale zawsze w swojej ofercie mieliśmy profil o rozszerzonej fizyce. Także tradycją tej szkoły jest fizyka. Wielu absolwentów naszej szkoły w konsekwencji wybierało później studia albo na fizyce, albo na renomowanych kierunkach uczelni technicznych. – podkreśla Ryszard Prajsnar.

W zajęciach wzięło udział kilkunastu uczniów klas o profilach, na których przedmioty ścisłe wykładane są w rozszerzonym wymiarze godzin lekcyjnych.

Z pewnością znalazła by się szersza grupa młodzieży, ale z powodu warunków technicznych chcemy ją zaprezentować przede wszystkim dla uczniów z klas o profilu matematyczno-fizycznym. Tych, którzy już w znacznej mierze mieli skrystalizowane marzenia przychodząc do naszej szkoły. Chcemy pomóc im w realizacji tych marzeń poprzez ugruntowanie decyzji związanych z wyborem przyszłego kierunku studiów. – dodaje Ryszard Prajsnar.

Wykłady prowadzone przez studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej przypadły młodzieży szkolnej do gustu, o czym świadczyła ich aktywność przy wykonywaniu doświadczeń i zadawaniu pytań odnośnie przedstawionych zagadnień.

Takie lekcje są bardzo przydatne. – mówi Przemysław Sokołowski, uczeń klasy o profilu matematyczno-fizycznym w I LO. – Przedstawione prawa i wzory były udokumentowane praktycznymi rzeczami. To jest bardzo dobre moim zdaniem, bo więcej przyswaja się praktyki, niż bezsensownego czytania wzorów, czy praw. – dodaje.

Projekt realizowany jest przy współpracy merytorycznej ze strony Podkarpackiego Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, które aktywnie pomaga w jego organizacji m.in. poprzez akceptację programu i konspektów.

Chcemy osiągnąć jeden podstawowy cel, żeby młodzi ludzie po gimnazjum szli do techników, do klas matematyczno-fizycznych w liceach, a potem po szkole ponadgimnazjalnej, kiedy zdadzą maturę, udali się na uczelnie techniczne. Za parę lat nam grozi kryzys braku inżynierów, ludzi z wykształceniem politechnicznym, czyli tych, którzy odpowiadają za produkcję, jakość tej produkcji i za myśl techniczną. – zaznacza Stanisław Wróbel, starszy wizytator z Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.

„Sugestia” to kolejny projekt realizowany przez rzeszowską firmę lotniczą. W ubiegłym roku podobne zajęcia po hasłem „Odlotowa fizyka” były prowadzone w szkołach gimnazjalnych.

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE