Informacje

Miasto tworzy alternatywę dla płatnych stref parkowania

Wydłużył się termin realizacji robót budowlanych związanych z przebudową ulicy bocznej od ulicy Rejtana i utworzeniem w tym miejscu dodatkowych bezpłatnych miejsc parkingowych. Pierwotnie inwestycja miała być oddana do użytkowania jeszcze w ubiegłym roku, według zapewnień ze strony samorządu miejskiego prace zakończą się w marcu.

Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR
Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR

W październiku ubiegłego roku miasto Jasło rozpisało przetarg nieograniczony dotyczący przebudowy ulicy bocznej od Rejtana wraz z utworzeniem dodatkowych miejsc postojowych. Chodzi o teren zlokalizowany pomiędzy działkami, na których zlokalizowane są II Liceum Ogólnokształcące im. ppłk. Józefa Modrzejewskiego i Przedszkola Miejskiego nr 3, a tzw. „szkieletorem”, czyli kilkukondygnacyjnym opustoszałym budynkiem, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia i do dnia dzisiejszego nie doszło do jej finalizacji.

Inwestor, czyli samorząd miejski, wyłonił wykonawcę, zobowiązując go do realizacji zamówienia w terminie do 30 listopada. Roboty powierzono Usługowemu Zakładowi Budowlanemu z Rymanowa. Termin ten wydłużył się jednak o kilka miesięcy. O powód zapytaliśmy odpowiedzialnego za sprawy techniczne zastępcę burmistrza Jasła Antoniego Pikula.

Pojawił się problem kanalizacji, która została tam odkryta. W pierwszej chwili chcieliśmy ją wykorzystać, ale została ona wykonana wadliwie i raczej żadnego pożytku nie będziemy z niej mieć. Zapadła decyzja, że tą kanalizację zasypujemy. Wykonawca w ramach wykonania tego parkingu wykona na nasze zlecenie kanalizację po innej trasie stąd wydłużył się termin. – wyjaśnia.

W rozmowie z portalem wiceburmistrz zaznaczył, że w związku z rozszerzeniem zakresu prac konieczne będzie zawarcie aneksu do umowy z wykonawcą. Według zapewnień Antoniego Pikula, nowa droga wraz z miejscami postojowymi przeznaczonymi dla pojazdów mechanicznych ma być gotowa w marcu.

Rozszerzamy zakres prac, ale bez podniesienia kwoty. W projekcie budżetu na rok bieżący są środki na to. W tym momencie jesteśmy na etapie uchwalania budżetu. Jak zostanie on przyjęty to wtedy spiszemy aneks. Z tego co mi jest wiadomo to do końca marca wszystko będzie zrobione, łącznie z wyasfaltowaną jezdnią i miejscami do parkowania. – podkreśla.

Program funkcjonalno-użytkowy dla tego przedsięwzięcia zakłada wykonanie odwodnienia drogi, podbudowy z kruszyw naturalnych i łamanych na jej powierzchni, a następnie ułożenia wzdłuż całego jej przebiegu nawierzchni asfaltowej. Planowana droga ma być dwukierunkowa, przejechać nią będzie można wjeżdżając zarówno od ulicy Rejtana, jak i od ulicy Kościuszki oraz Kadyiego (na tyłach galerii handlowej).

Z kolei parking dla pojazdów mechanicznych ma powstać w pobliżu zjazdu z ulicy Rejtana i sąsiadować z boiskiem wielofunkcyjnym przy „drugim” liceum. Jego nawierzchnia zostanie wykonana z płyt ażurowych. Na powierzchni 285 metrów kwadratowych inwestor przewiduje około dziesięciu dodatkowych miejsc postojowych z możliwością postoju wzdłuż, które mają być jedną z alternatyw dla już mocno zatłoczonego centrum miasta.

Natomiast głównym założeniem władz Jasła jest to, że będą one nieodpłatne.

Zgodnie z rozstrzygniętym postępowaniem przetargowym prace budowlane w tym miejscu mają kosztować samorząd 234 800,60 złotych.

W drugiej dekadzie grudnia ubiegłego roku oddano do użytku tzw. „zielone parkingi” (mające nawierzchnię z płyt ażurowych): trzy z czterdziestoma dwoma miejscami postojowymi przy ulicy Franciszkańskiej oraz jeden z dwudziestoma pięcioma miejscami przy ulicy Słowackiego.

Parking przy ulicy Słowackiego
Parking przy ulicy Słowackiego
Parking przy ulicy Słowackiego
Parking przy ulicy Słowackiego
Parking przy ulicy Franciszkańskiej
Parking przy ulicy Franciszkańskiej
Parking przy ulicy Franciszkańskiej
Parking przy ulicy Franciszkańskiej

Te, zlokalizowane wzdłuż ulicy Franciszkańskiej, mają służyć nie tylko okolicznym mieszkańcom, ale również parafianom i gościom korzystającym z pobliskiego Sanktuarium Ojców Franciszkanów. Z kolei te wybudowane na wysokości bloku numer 7 przy ulicy Słowackiego to alternatywa dla znajdującej się naprzeciw płatnej miejskiej strefy parkowania. Chętnie zatrzymują w tym miejscu swoje pojazdy osoby, które chcą skorzystać z pobliskich instytucji publicznych: Urzędu Gminy, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej czy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Udało się tam zrealizować obietnicę poprzedniego burmistrza, że nie będziemy tworzyć więcej płatnych miejsc parkingowych tylko będą one otwarte. I tak się stało. W tej części miasta powstało około siedemdziesięciu miejsc parkingowych. – powiedział Antoni Pikul.

Miasto za rozbudowę parkingów na osiedlu Mickiewicza oraz budowę niespełna dwu i pół metrowego sięgacza od ulicy Słowackiego, który będzie zapewniał przejazd do pobliskich działek, zapłaciło w sumie 609 571,31 złotych.

W projekcie budżetu na 2015 rok nie przewidziano „poważnych” zamierzeń inwestycyjnych w kierunku rozwoju sieci parkingowej w Jaśle.

W tej chwili nie mamy konkretnych planów. Będziemy starali się wygospodarować na to środki z bieżącego utrzymania dróg. Możliwe, że przy ulicy łączącej Krasińskiego z Szopena uda się tam poszerzyć teren i zrobić nowe miejsca parkingowe. W pozostałych przypadkach będziemy starali się wykorzystywać bieżące możliwości, żeby takie miejsca tworzyć. – wyjaśnia Antoni Pikul.

Zastępca burmistrza dodaje: – Licząc się z nadwyżką budżetową, a z tego co już wiemy to będzie ona spora, na pewno pojawią się takie kwestie, ponieważ to jest kierunek, o którym musimy cały czas myśleć. W mieście jest tłok, my go nie usuniemy, ale każde jedno miejsce parkingowe jest przydatne.

Radni mają głosować nad uchwałą budżetową w najbliższy czwartek (22.01).

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE

OPINIE: “Miasto tworzy alternatywę dla płatnych stref parkowania”

  1. Tworzą nowe miejsca parkingowe, a na ulicy Basztowej wystawili znak zakazu i odebrano tym sposobem kilka miejsc parkingowych. To się nazywa tworzenie nowych miejsc.