Informacje

Ulica Mendysa w Jaśle będzie miała nową nawierzchnię, chodnik i oświetlenie

Mieszkańcy domów jednorodzinnych położonych na działkach w górnej części osiedla Na Kotlinę będą mieli nową drogę dojazdową do swoich posesji. Na blisko ośmiuset metrowym odcinku zlokalizowanej tam ulicy Mendysa zostanie położona nawierzchnia asfaltowa, a wzdłuż niej wybudowany chodnik i oświetlenie. Prace mają potrwać do połowy listopada.

Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR
Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR

W tym tygodniu rozpoczęły się roboty budowlane związane z kompleksową przebudową ulicy Mendysa w Jaśle. Jak poinformował nas Antoni Pikul, zastępca burmistrza odpowiedzialny m.in. za inwestycje miejskie, chodzi o odcinek drogi gminnej między skrzyżowaniem z ulicą Na Kotlinę (wlot powyżej Podkarpackiej Szkoły Wyższej im. błogosławionego księdza Władysława Findysza), a skrzyżowaniem z ulicami majora Henryka Dobrzańskiego i Józefa Krzyżowskiego.

Miasto planowało rozbudowę tej ulicy jeszcze w poprzedniej kadencji, ale ciągle wychodziły różnego rodzaju przeszkody. Jeszcze w poprzedniej kadencji burmistrz Andrzej Czernecki obiecywał, że to zrobimy. Mieszkańcy, którzy już się tam wybudowali i mieszkają parli do tego, aby tę ulicę poprawić i żeby nie musieli jeździć po płytach ze sterczącymi prętami. Tamtejsze środowisko dążyło do tego, aby warunki uległy poprawie. W tej chwili udało się nam przystąpić do realizacji zadania. – podkreślił.

Rozwijające się w przeciągu ostatnich kilku lat budownictwo mieszkaniowe w tej części miasta wymusiło na władzach miasta urządzenie traktu komunikacyjnego obsługującego samochody osobowe, jednoślady i osoby piesze.

Ta ulica ma teraz charakter jakby prowadziła przez plac budowy. W części jest tam nawierzchnia żwirowa i płyty żelbetonowe, które przez ostatnie lata były systematycznie uzupełniane. One też się już z czasem popsuły. Po każdym większym deszczu musieliśmy uzupełniać tą część żwirową. Była to tymczasowa nawierzchnia, żeby można się było przy niej budować. – mówi Antoni Pikul.

Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR
Fot. © terazJaslo.pl / Damian PALAR

Zastępca burmistrza poinformował nas, że przedmiotem zadania jest rozbudowa drogi na odcinku około ośmiuset metrów, która będzie polegała na: wykonaniu jezdni, wykonaniu połączeń z ulicami sąsiadującymi (Widokową, Górską i Pogodną), budowie dwóch zjazdów publicznych (droga powiatowa i wewnętrzna droga osiedlowa), budowie chodnika, budowie oświetlenia ulicznego (słupy wraz z energooszczędnymi oprawami oświetleniowymi wykonanymi w technologii LED) z przyłączem energetycznym, budowie kanalizacji deszczowej oraz przebudowie odcinków gazociągu średniego ciśnienia wraz z zabezpieczeniem istniejących urządzeń elektroenergetycznych wchodzących w kolizję z projektowaną drogą.

Podstawowe parametry techniczne dla nowo projektowanej ulicy Mendysa: droga jednojezdniowa (dwa pasy ruchu o szerokości po trzy metry każdy, obustronnie okrawężnikowana, o nawierzchni z betonu asfaltowego), chodnik (częściowo prawostronny, lewostronny oraz odcinkowo obustronny, o szerokości 1,45 metra i nawierzchni z betonowej kostki brukowej).

Przedsięwzięcie obejmuje ponadto wykonanie systemu odprowadzenia wód deszczowych z tej części miasta.

W ramach tego odwodnienia będzie zmodernizowany cały ten potoczek, który prowadzi tamtędy wody opadowe w kierunku ulicy Lwowskiej. Na wysokości osiedla Na Kotlinę, w jego dolnej części, będzie stosunkowo niewielki zbiornik retencyjny na pierwszą falę uderzeniową, która po większych opadach deszczu przemieszcza się tym potokiem. Chodzi o wychwycenie tej wody podczas deszczów nawalnych i wstrzymanie jej choćby na kilka minut, żeby nie przelewała się na ulicę Lwowską. – informuje Pikul.

Do tutejszego magistratu wpłynęły w sumie cztery oferty, w tym dwie od miejscowych podmiotów. Wybrana została ta, której bilans kryteriów (cena i okres gwarancji) był najkorzystniejszy dla inwestora. Zwycięzcą postępowania przetargowego zostało jasielskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych sp. z o.o.

Które było wykonawcą ulicy Kolejowej. Myślę, a nawet jestem o tym przekonany, że jakość tej inwestycji będzie taka sama jak w przypadku ulicy Kolejowej. – zaznacza.

Mapa poglądowa.
Mapa poglądowa.

Kosz realizacji przedsięwzięcia wyniesie 1,75 miliona złotych brutto.

W ubiegłym roku Rada Miejska uchwaliła taki budżet, który pozwala nam na wykonanie tego odcinka ulicy. – mówi Antoni Pikul. – Ulica Mendysa realizowana jest w pierwszej kolejności, ponieważ prawie wszystkie działki bezpośrednio przy niej są już zabudowane, natomiast te poprzeczne siłą rzeczy nie mogą być wykonane, ponieważ przekroczyłoby to możliwości budżetowe miasta. Od dwóch lat planowaliśmy zmodernizować ten odcinek ulicy Mendysa. Cena kosztorysowa sporo przekraczała kwotę dwóch milionów złotych. Chcemy realizować drogi docelowo w terenie, na którym są już na tyle zagospodarowane działki, że warto te drogi robić. Chodzi o to, żeby podchodzić do tego po gospodarsku. Na poprzeczne drogi typu Górska, Widokowa i Pogodna przyjdzie jeszcze czas w przyszłości. One nie są jeszcze na tyle zagospodarowane.

Na placu budowy pojawił się już ciężki sprzęt, wprowadzone zostało również tymczasowe oznakowanie ostrzegające o prowadzonych robotach. W pierwszej kolejności wykonywane będą elementy z branży sanitarnej i energetycznej, w końcowej fazie zrealizowana zostanie branża drogowa (konstrukcja podbudowy, ułożenie krawężników drogowych, obrzeży trawnikowych, nawierzchni chodników i nawierzchni jezdni).

20160806-03

20160806-04

Prace mają być realizowane w taki sposób, aby dla mieszkańców pobliskich zabudowań jednorodzinnych wynikało jak najmniej uciążliwości.

Niedogodności będą wiązały się z tym, że mieszkańcy nie będą mogli dojechać do swoich posesji, ale da się tak poprowadzić inwestycję, żeby praktycznie przez cały czas realizacji była możliwość dojazdu do domów prywatnych. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku przebudowy ulicy Kolejowej. Jest to tylko kwestia odpowiedniego prowadzenia prac. Myślę, że w porozumieniu z wykonawcą robót uda się zminimalizować ilość tych dni, podczas których trzeba będzie dochodzić do swoich domów na piechotę. – zaznacza samorządowiec.

Dokończenie pozostałego odcinka ulicy, przebudowę przylegających do niej dróg wewnętrznych (ulice Widokowa, Górska, Pogodna, Urocza) oraz budowę ulicy Polnych Kwiatów samorząd miejski planuje w kolejnych latach.

Odcinek między ulicą Dobrzańskiego, a wlotem do ulicy Na Kotlinę na wysokości Podkarpackiej Szkoły Wyższej nie będzie robiony teraz ze względu na to, że jest tam jeszcze sporo pustych działek. W przyszłych latach będziemy się starali dokończyć całą ulicę Mendysa, a potem w zależności od tego czy będą tam budowane domki jednorodzinne to zajmiemy się drogami poprzecznymi. Trzeba mieć świadomość, że inne części miasta też mają swoje potrzeby i mieszkańcy też chcieliby mieć dobre drogi. Ale musimy to realizować po kolei. – powiedział zastępca burmistrza miasta Jasła.

Pierwszy etap zadania obejmującego wykonanie sprawnego systemu komunikacji drogowej na osiedlu Na Kotlinę ma być gotowy do 15 listopada br.

20160806-05

20160806-06

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE