Informacje

W Sejmie i Starostwie Powiatowym o ważnych rozwiązaniach drogowych dla Jasła

O stan zaawansowania prac przygotowawczych w związku z rozbudową drogi krajowej nr 73 na odcinku z Pilzna do Jasła pytał dzisiaj w Sejmie poseł ziemi jasielskiej Bogdan Rzońca. Z kolei podczas obrad Rady Powiatu zapadła decyzja o dofinansowaniu prac obejmujących budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 992 na terenie naszego miasta.

Stan drogi krajowej nr 73 między Pilznem, z Jasłem ulegnie diametralnej poprawie po roku 2026. W ramach inwestycji powstaną obwodnice, które pozwolą wyprowadzić ruch pojazdów z centrów czterech miejscowości położonych wzdłuż jej przebiegu. Na pewnym odcinku prawdopodobnie jezdnia zostanie poprowadzona po wale przeciwpowodziowym wzdłuż rzeki Wisłoki. To najważniejsze informacje jakie napływają do nas z Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej po tym jak głos w tej sprawie zabrał poseł ziemi jasielskiej Bogdan Rzońca.

Przewodniczący Komisji Infrastruktury przypomniał, że to z jego inicjatywy przystąpiono do realizacji tychże prac. Podkreślił, że to ważny szlak na komunikacyjnej mapie regionu, który prowadzi do granicy państwa ze Słowacją. Korzystają z niej również miłośnicy turystyki wybierający się w piękne zakątki Beskidu Niskiego czy polskiej części Bieszczad.

Na pytanie Bogdana Rzońcy o postęp prac związanych z opracowaniem dokumentacji dotyczącej przedmiotowej inwestycji, szczegółowej odpowiedzi w tej materii udzielił mu Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Minister Marek Chodkiewicz powiedział, że rząd Prawa i Sprawiedliwości przywiązuje olbrzymią wagę i dokłada wszelkich starań w celu wyrównania wieloletnich zaniedbań w kwestii zapewnienia odpowiedniej infrastruktury w Polsce wschodniej.

Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace przygotowawcze. W tym celu zostało zlecone opracowanie dokumentacji obejmującej tzw. studium korytarzowe oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (tzw. STEŚ).

W ramach inwestycji przewidziano rozbudowę istniejącej drogi na długości czternastu kilometrów. Cała jezdnia zostanie poszerzona do siedmiu metrów, a jej konstrukcja wzmocniona co pozwoli na przenoszenie obciążeń 115 kN/oś. Pozostałe 21 kilometrów, w tym obwodnice dla czterech miejscowości, ma biec całkowicie po nowym śladzie.

Ponadto cała trasa zostanie wyposażona w chodniki, ścieżki rowerowe, lewoskręty oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu, co jak podkreślał dzisiaj w Sejmie wiceminister infrastruktury „będzie to w pełni nowoczesna droga”.

Jak wynika z wypowiedzi Marka Chodkiewicza, realizacja przedsięwzięcia ma być podzielona na trzy etapy: w pierwszym powstanie obwodnica Pilzna, w drugim Brzostku i Kołaczyc i trzecim Jasła. Dla pierwszego i trzeciego wybrano już warianty przebiegu. Zostały one pozytywnie zarekomendowane przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, która obradowała w dniu 11 września 2018 roku.

Wykonanie drogi w etapie drugim nie uzyskało akceptacji z uwagi na zbyt bliskie położenie terenu względem rzeki Wisłoki oraz sprzeciw społeczny. Dlatego wykonawcę dokumentacji zobowiązano więc do wykonania dodatkowego wariantu.

Najbardziej prawdopodobną wersją, o której mówił wiceminister, jest poprowadzenie części drogi po wale przeciwpowodziowym, którego budowę w tym miejscu planują Wody Polskie.

Wody Polskie miały w planach budowę wałów powodziowych, porozumieliśmy się z Wodami Polskimi i jest już pozytywna decyzja, aby te inwestycje połączyć. Czyli połączyć budowę wałów powodziowych z drogą na tychże wałach. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie i właściwie mamy już zgodę Wód Polskich. – powiedział Chodkiewicz.

Całkowity koszt rozbudowy drogi krajowej nr 73 oszacowano na poziomie 486 milionów złotych. Przedsięwzięcie miałoby zostać w pełni sfinansowane z budżetu państwa.

Trudno raczej doszukiwać się takiej sieci dróg krajowych, którą budujemy ze środków unijnych. Myślimy, że to będzie budowane z pieniędzy budżetowych. Najważniejszy cel to uzyskanie warunków środowiskowych, bo to jest ten moment kiedy możemy myśleć o realizacji inwestycji. W tej chwili przed nami przygotowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, ogłoszenie opracowania koncepcji programowej, a potem przetarg. – wyjaśnia.

Ten miałby zostać ogłoszony pod koniec 2021 roku. Przedstawiciel rządu podał przybliżony termin zakończenia wszelkich robót budowlanych na koniec 2026 roku.

POWIAT WSPIERA BUDOWĘ DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 992

Z kolei podczas dzisiejszej sesji Rady Powiatu w Jaśle zapadła decyzja o udzieleniu pomocy finansowej województwu podkarpackiemu na realizację zadania publicznego obejmującego budowę ponad dwukilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 992. Wysokość dotacji celowej wyniesie 1,85 miliona złotych.

Starosta Adam Pawluś przypomniał, że samorząd powiatowy przekazał już wcześniej na ten cel 400 tysięcy złotych.

My, oprócz tych 400 tysięcy i tej deklaracji na 1,85 miliona złotych, również przekazaliśmy nieodpłatnie tereny należące do powiatu jasielskiego, czyli ulicę Floriańską we fragmencie i ulicę Kasprowicza we fragmencie oraz wszystkie nieruchomości Skarbu Państwa, które znajdują się w tym pasie drogowym. Bardzo proszę o poparcie tej inwestycji. Na pewno wpłynie to na polepszenie ruchu w ciągu północ-południe na terenie miasta Jasła. – powiedział.

Planowana droga połączy ze sobą dwa istniejące ronda – imienia Adama Lazarowicza w ciągu ulic Floriańskiej i Kasprowicza oraz imienia ks. Kazimierza Wojciechowskiego w ciągu ulic Grunwaldzkiej, św. Jana z Dukli, Wojska Polskiego i Granicznej. Ulica będzie biec po zupełnie nowym śladzie, w terenie mało zurbanizowanym. Oprócz jezdni posiadającej parametry klasy „G”, dodatkowo wybudowane zostaną drogi serwisowe, skrzyżowania z istniejącymi drogami gminnymi, ścieżka rowerowa, chodniki. Trzeba będzie również przeprowadzić prace związane z wykonaniem niezbędnych urządzeń sieciowych.

To przedsięwzięcie ma już wydaną decyzję tzw. ZRID, wykupiono także działki, które zostaną wykorzystane na urządzenie jezdni i obiektów jej towarzyszących. Ponadto przeprowadzono pierwszy przetarg, w ramach którego nie udało się wyłonić wykonawcy robót. Wszystkie złożone oferty w znacznym stopniu przekraczały środki jakie inwestor zamierza przeznaczyć na ten cel. Postępowanie zostanie unieważnione i przeprowadzone ponownie w najbliższych tygodniach.

Dzisiaj rozmawiałem z dyrektorem Piotrem Miąso z Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. W najbliższych dniach Zarząd Województwa Podkarpackiego ma unieważnić ten przetarg i ponownie zostanie ogłoszony nabór na wykonanie tego odcinka drogi. To bardzo ważna droga, bo zmienia ona układ kierunkowy na terenie miasta Jasła. Odciąży zwłaszcza skrzyżowanie z drogą krajową nr 28 i ulicą Wojska Polskiego. – informuje starosta.

Zdaniem Adama Pawlusia, termin wykonania drogi do 2020 roku nie jest w żaden sposób zagrożony.

Zadanie wydaje się niewielkie jednak kosztowne ze względu na towarzyszące obiekty, zwłaszcza drogi serwisowe i drogę rowerową oraz przebudowę skrzyżowań. Nie ma tam żadnych obiektów mostowych więc sądzę, że ta cena na następnym przetargu może ulec obniżeniu. (…) Mam nadzieję, że ta cena się obniży i województwo zrealizuje tą ważną inwestycję dla miasta Jasła, dla powiatu jasielskiego. Miasto Jasło również partycypuje przeznaczając środki na dofinansowanie tego przedsięwzięcia. – zaznaczył.

Ryszard Lisowski, członek Zarządu Powiatu w Jaśle powiedział: – Budowa dróg w kraju stała się możliwa dzięki funduszom unijnym. W Polsce wschodniej nie budowało się dużo, ale przez ostatni okres ten trend się zmienił i bardzo dużo pieniędzy przeznaczonych jest, szczególnie w województwie podkarpackim, na rozbudowę tych dróg. Jeżeli chodzi o tę drogę to ocena społeczna jest wysoce pozytywna. Poprawi komfort podróżowania, poziom bezpieczeństwa i żal by było nie skorzystać z tej unijnej dotacji.

Uchwała w sprawie pomocy finansowej dla samorządu wojewódzkiego została przyjęta jednomyślnie, przy 21 głosach za.

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE

OPINIE: “W Sejmie i Starostwie Powiatowym o ważnych rozwiązaniach drogowych dla Jasła”

  1. Skoro GDDKiA zaakceptowała wariant obwodnicy Jasła po wschodniej stronie, z łącznikiem z drogą 28 w okolicy Karpackiej Troi, to jaki jest sens budować drogą obwodnicę Górki Klasztornej, skoro tiry pojadą z Pilzna do Żółkowa od wschodu przez most na Ropie , potem przez Osiedle Rafineryjne i skręcą na Żółków na obecnym zjeździe w Pohulance. Obwodnica Górki Klasztornej będzie zatem generowała ruch przez Rondo Solidarności i 17 stycznia, a tego miasto i powiat nie chce przecież.