terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
KULTURA | ROZRYWKA | EDUKACJA

Wielka gala operetkowa na scenie JDK (zapowiedź)

Najwspanialsze arie ze znanych operetek znajdą się w programie ”Wielkiej Gali Operetkowej”, która odbędzie się w czwartek (27 bm.) o godz. 18 w Jasielskim Domu Kultury.

Zapowiedź imprezy

Wystąpią gwiazdy polskich scen operowych i operetkowych: Jolanta Kremer – sopran, Leokadia Duży – sopran, Feliks Widera – tenor, Włodzimierz Skalski – baryton, Bogdan Kurowski – bas, z towarzyszeniem orkiestry „Camerata Impuls” pod dyrekcją Małgorzaty Kaniowskiej. Koncert poprowadzi Jacek Woleński.
W programie znane i lubiane arie m.in. z: „Księżniczki czardasza”, „Wesołej wdówki”, „Barona cygańskiego” i „Zemsty nietoperza”.

Zapraszamy. Bilety są do nabycia w sekretariacie JDK, tel. 13-44-35-150

***

Jolanta Kremer – sopran, ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu prof. S. Marciniak-Gowarzewskiej. Zadebiutowała rolą Wiktorii w operetce P. Ábraháma „Wiktoria i jej huzar” w 1993 roku w Operetce Śląskiej w Gliwicach. Jeszcze jako studentka brała udział w kursach wokalnych, gdzie kształciła głos pod kierunkiem E. Podleś i prof. J. Marchwińskiego. Uczestniczyła też w kursie mistrzowskim prof. A. Orlowitza w Weimarze. W swoim repertuarze ma m.in. role: Eurydyki w „Orfeuszu i Eurydyce” C. W. Glucka, Królowej nocy w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Franzi w „Wiedeńskiej krwi” J. Straussa, Juli w „Panu de Pourceaugnac” Moliera, Eliza w „My Fair Lady” F. Loewego, Hanny Glawari w „Wesołej wdówce” F. Lehára, Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Bess w „Porgy and Bess” G. Gershwina. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych im. J. Kiepury w Krynicy i im. K. Jamróz w Busku Zdroju. W repertuarze ma również dzieła oratoryjne Bacha, Haendla i Mozarta.

Leokadia Duży – sopran, ukończyła Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie doc. Ireny Lewińskiej. Od 1989 r. jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Występowała m.in. w: „Zemście nietoperza” J. Straussa, „Widmach” S. Moniuszki, „Don Giovannim” W. A. Mozarta, „Carewiczu” F. Lehara, „Czarodziejskim flecie: Mozarta, „Napoju miłosnym” Dionizettiego, „Carmen” Bizeta. Z zespołem Opery Śląskiej koncertowała wielokrotnie w Holandii, Belgii i Niemczech. Na scenie Operetki Gliwickiej gościnnie zaśpiewała tytułową partię Hanny Glawari w operetce F. Lehara „Wesoła Wdówka”, a następnie z tą właśnie partią występowała z zespołem Operetki Warszawskiej w Holandii. Brała udział w tzw. „Operze Europejskiej “ w przedstawieniu „Carmen” z zespołem Opery Śląskiej i międzynarodowym składem solistów w Hamburgu. Od kilku lat współpracuje z Zespołem Barokowym im. G. P. Telemanna. Nagrywa dla radia i telewizji; stale współpracuje m.in. z filharmoniami w Katowicach, Częstochowie, Opolu, Zielonej Górze, Jeleniej Górze i Toruniu, a także z instytucjami organizującymi koncerty w kraju.

Feliks Widera – tenor, ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. Marii Vardi i Politechnikę Śląską w Gliwicach. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalno – Aktorskim. F. Widera, to śpiewak bardzo wszechstronny o szerokim repertuarze operowym, operetkowym, oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Jest cenionym asystentem reżysera, autorem samodzielnych realizacji koncertów i przedstawień, adaptacji, przedstawień do warunków objazdowych, autorem scenariuszy koncertowych i adaptacji tekstowych „Zemsty nietoperza” i „Barona cygańskiego” w oryginalnej wersji językowej. Na scenie bytomskiej współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami i dyrygentami. Koncertował w kraju i za granicą, m.in. w USA, Kanadzie, Niemczech, Włoszech, Portugalii i Holandii. Przez dwa sezony współpracował z Landestheater Linz w Austrii. W Polsce przez kilka sezonów stale współpracował z Operą Krakowską, Operą Wrocławską i Operetką Śląską.

Włodzimierz Skalski – baryton, jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie prof. Heleny Łazarskiej oraz Wydziału Geodezji Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jako student zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej partią Arsamenesa w „Kserksesie” G. F. Haendla. Repertuar wokalny artysty obejmuje kilkadziesiąt pierwszoplanowych partii barytonowych, z których ulubione to: Hrabia di Luna w „Trubadurze” G. Verdiego, Figaro w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, Escamillo w „Carmen” i Zurga w „Poławiaczach pereł” G. Bizeta, Marcello w „Cyganerii” G. Pucciniego oraz Miecznik w „Strasznym dworze” S. Moniuszki. Artysta często bierze udział w polskich i zagranicznych festiwalach, prezentując głównie oratoria i cykle pieśni. Od 1985 roku jest związany z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wykonuje większość swojego repertuaru operowego. Współpracuje także z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą i Operetką w Szczecinie oraz Operą Krakowską.

Bogdan Kurowski – bas, ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie profesora E. Kosowskiego. Zadebiutował w 1984 roku partią Don Alfonsa w „Cosi fan tutte” Mozarta, na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Był solistą Opery w Bydgoszczy, Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpracował także z Warszawską Operą kameralną, Operą Wrocławską, Wiedeńską Kammeroper oraz Operą i Operetką w Szczecinie. Występował na scenach i estradach koncertowych w Europie i Azji. Brał udział w światowej prapremierze opery Theodorakisa „Elektra” (Luksemburg, 1995) i w polskiej prapremierze opery Probsta „Maksymilian Kolbe” (Bytom, 1990). Jest finalistą konkursów wokalnych w Krynicy i Warszawie (1984), Barcelonie (1989) i Bregens (1991). W swoim dorobku artystycznym ma ponad 50 partii operowych, 20 oratoryjnych i około 200 pieśni.
Bytomska Orkiestra Kameralna „Camerata Impuls” została założona w 1991 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Dotychczas dała ponad 300 koncertów w kraju i za granicą. Brała udział w kilku międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach: Festiwalu im. G. P. Telemanna w Pszczynie (1994 i 1995 rok), Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki „Ars Cameralis” (1994 i 1995 rok), w Cieszynie – VI Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej; w Warszawie – „Koncerty Królewskie” (1994 i 1997 rok), „Musica Sacra” w Skoczowie (1998 rok). „Camerata Impuls” występowała również z powodzeniem w byłej Czechosłowacji – z okazji Dni Kultury Polskiej w Krnovie oraz w ramach Dni Kultury Amerykańskiej w Bytomiu. Zespół dokonał szeregu nagrań telewizyjnych i radiowych oraz wydał dwie płyty kompaktowe „Angelus Mortis” (1993) oraz z utworami E. Griega i O. Respighiego (1996).

Małgorzata Kaniowska – dyrygent, ukończyła Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w zakresie Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie Zarządzanie Kulturą oraz Podyplomowe Studium Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. W roku 2006 uzyskała stopień naukowy doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jako dyrygent brała udział w międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach m.in. Warszawska Jesień w Warszawie, Conversatorium Organowe w Legnicy, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu; Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach; Musica Sacra w Skoczowie; Viva il Canto w Cieszynie; Wieczory u Telemanna w Pszczynie; Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie; Gliwicki Festiwal Bachowski oraz Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej w Warszawie. Dokonała też szeregu nagrań telewizyjnych, radiowych i płytowych.

Współpracuje z wieloma wybitnymi solistami z kraju i zagranicy m.in. z: Grażyną Brodzińską, Jadwigą Kotnowską, Edwardem Zienkowskim, Tomaszem Tomaszewskim, Markiem Toporowskim, Grzegorzem Olkiewiczem, Jerzym Kotyczką, Konstantym Andrzejem Kulką, Kają Danczowską, Tytusem Wojnowiczem i Elżbietą Stefańską. M. Kaniowska jest też twórczynią szeregu aranżacji dla orkiestry smyczkowej oraz kompozytorką hejnału Bytomia z okazji 750-lecia miasta. Jako kompozytorka zadebiutowała utworem Maleńka Suita Polifoniczna. W roku 2003 była współzałożycielką Rudzkiej Orkiestry Kameralnej oraz w roku 2005 Rudzkiego Towarzystwa Muzycznego, w którym pełni obecnie funkcję Wiceprezesa.

(JDK)

Jeden komentarz

Czytaj również
Close
Back to top button