terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
AUTOPROMOCJA
MIASTONA DROGACH

Chodnik na ulicy Towarowej – projekt w ramach MOF Jasło

| FOT. © terazJaslo.pl / Damian Palar

W ramach środków dedykowanych dla gmin należących do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jasło planowana jest przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej – ulicy Towarowej w Jaśle. Projekt przewiduje wykonanie chodnika dla pieszych na odcinku o długości 975 metrów, co w zdecydowanym stopniu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Radni Jasła wyrazili wolę przejęcia przez miasto do realizacji zadania własnego powiatu jasielskiego pn. „Rozbudowa i przebudowa drogi powiatowej nr 2511R Jasło – ul. Towarowa w km 0+360 – 1+335” w latach 2025-2033. Na mocy podjętej uchwały ma to nastąpić na mocy porozumienia zawartego pomiędzy powiatem jasielskim, a miastem Jasłem.

W programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Podkarpacia są środki dedykowane dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Jasło, który tworzą miasto Jasło oraz ościenne gminy Jasło, Skołyszyn, Tarnowiec, Dębowiec i Kołaczyce. Poszczególne samorządy zamierzają ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkurencyjnego naboru wniosków Działanie 3.1 Mobilność miejska, w ramach projektu „Infrastruktura dla ruchu niezmodernizowanych i mikromobilności”, które zostanie przeznaczone na poszerzenie jezdni w ciągu dróg powiatowych przebiegających przez miejscowości regionu. Zadania te mają polegać na dostosowaniu ich szerokości do obowiązujących warunków technicznych (6 metrów) oraz budowie chodników dla pieszych, co pozwoli na skuteczne odseparowanie od ruchu kołowego. Podejmowane działania mają przynieść wymierne efekty w postaci poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przewidywane dofinansowanie to 80% wartości zadania, a okres trwałości wynikający z realizacji projektu to pięć lat.

Miasto Jasło do tego naboru zamierza zgłosić ulicę Towarową. Planuje się budowę ciągu pieszego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Rzemieślniczą i powiązania go z już istniejącym chodnikiem na wysokości Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) o łącznej długości 975 metrów.

Burmistrz Jasła Adam Kostrząb przyznał otwarcie, że z całą pewnością nie będzie to prosty projekt. W ten sposób uzasadniał dlaczego: – Największy problem polega na tym, że tam granice pasa drogowego zupełnie nie korelują z tym co znajduje się w ewidencji. Podobnie jeśli chodzi o już istniejące niektóre budowle – czy ogrodzenia, czy inne rzeczy. Część jest niezinwentaryzowana geodezyjnie, niektóre elementy są trochę inaczej wybudowane niż zakłada ewidencja nieruchomości. Jest tam przede wszystkim wąsko, żeby rozbudować drogę w ogóle o chodnik. Należy ją w pierwszej kolejności dostosować do rozporządzenia o warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać drogi, a to rozporządzenie jest niestety nieubłagane. Nie możemy sobie tak ad hoc wybudować chodnika w ramach tego pasa drogowego, który jest. On zwyczajnie się nie zmieści lub nie będzie zgodny z normami. Nam nie chodzi o to, aby stwarzać zagrożenie tylko poprawiać bezpieczeństwo na drogach miejskich. W sytuacji ulicy Towarowej chcielibyśmy, aby ten chodnik powstał na odcinku od ulicy Rzemieślniczej aż do zatoki postojowej przy PSZOK-u. Tam akurat pas drogowy jest szeroki i możliwy do realizacji z tym, że po drodze jest jedna działka, która ma nieuregulowany stan prawny więc tak naprawdę specustawa drogowa będzie niestety potrzebna. To jest propozycja.

Włodarz naszego miasta zaznaczył, że jest to droga powiatowa stąd inwestycja wymagała akceptacji samorządu powiatowego.

Pan starosta nie widzi przeszkód, aby taka inwestycja została zrealizowana. Wg mnie tam ruch jest bardzo duży na tej ulicy. Zresztą chyba jest to ostatnia droga powiatowa na terenie miasta, która nie posiada chodnika. W godzinach popołudniowych bardzo dużo osób chodzi poboczem z autobusu do domów, gdzieś spacerują. Osiedle Hankówka jest też bardzo często wybierane jako taka trasa rowerowa dla mieszkańców w słoneczne dni więc myślę, że czas na taką inwestycję. – wyjaśnił.

Rada Powiatu, stosowną uchwałę w sprawie powierzenia miastu realizacji zadania, podjęła na swoim posiedzeniu w dniu 29 maja br.

Na chwilę obecną trudno określić czy zadanie będzie realizowane w zaproponowanym kształcie, niemniej jednak pojawia się możliwość pozyskania zewnętrznego dofinansowania więc warto z tej okazji skorzystać.

Jak podkreślano w trakcie obrad, nie ma żadnych wątpliwości co do zasadności inwestycji. Jest to efekt realizacji postulatów samych mieszkańców formułowanych podczas spotkań osiedlowych czy też wniosków składanych przez nich do tutejszego magistratu.

Burmistrz liczy też na wyrozumiałość ze strony właścicieli działek, na których miałby zostać wybudowany chodnik.

Ja myślę, że tutaj wielkich rewolucji własnościowych raczej nie powinno być. Żadna inwestycja nie jest prosta, na pewno będą jakieś problemy. Nie mamy jeszcze do końca opracowanej dokumentacji projektowej więc dopiero po spotkaniu z właścicielami – tymi, którzy są ujawnieni – i po dopracowaniu projektu będziemy mieć pełny ogląd na słabe i mocne strony tego przedsięwzięcia. – oznajmił.

W uchwale Rady Miejskiej Jasła ujęto czas realizacji inwestycji niezbędny do pozyskania środków w ramach planowanego dofinansowania, wykonania robót budowlanych oraz bieżącego utrzymania nowo powstałego ciągu komunikacyjnego. Ponadto miasto Jasło będzie otrzymywać od powiatu jasielskiego dotację celową w latach 2026-2033 po tysiąc złotych w każdym roku kalendarzowym jako wkład własny do realizacji projektu.

(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl

-- NASZ PATRONAT --

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
terazJaslo.pl | Jasło, powiat jasielski - portal regionalny
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.