Sport | rekreacja | turystyka

Patriotyzm na sportowo

Ponad 80-kilometrową trasę biegnącą przez teren trzech gmin miały do pokonania załogi uczestniczące w Jasielskim Samochodowym Rajdzie Niepodległości. W siedmiu miejscach zostały zlokalizowane próby sportowe. Czas uzyskany na poszczególnych odcinkach specjalnych został brany pod uwagę przy ustalaniu klasyfikacji końcowej zawodów. Systematycznie od 2000 roku impreza nadaje sportowego wymiaru lokalnym obchodom najważniejszego ze świąt państwowych w Polsce.

Jasielski Samochodowy Rajd Niepodległości
Załoga jadąca pod naszym patronatem: Damian Dębiec - Elwira Musiałowicz-Czech na odcinku specjalnym w miejscowości Błażkowa.
Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

FOTOGALERIA: Jasielski Samochodowy Rajd Niepodległości 2013

Z inicjatywy Jasielskiego Klubu Motorowego i Ratownictwa Drogowego już po raz trzynasty zorganizowano Jasielski Samochodowy Rajd Niepodległości, któremu nadano charakter VIII Rundy Mistrzostw Okręgu Rzeszowskiego Polskiego Związku Motorowego w Konkursowej Jeździe Samochodem. Na starcie zawodów zjawiło się w tym roku 56 dwuosobowych załóg reprezentujących: Automobilklub Biecki, Automobilklub Małopolski w Krośnie, Klub Motorowy Łańcut, Automobilklub Rzeszowski, Automobilklub Mielecki, Auto Sport Klub w Przemyślu, Automobilklub Doliny Sanu LOK w Stalowej Woli, Automobilklub Tarnowski, Automobilklub Limanowski, Automobilklub „Stomil” Dębica, Automobilklub Podkarpacki w Nowym Sączu oraz Jasielski Klub Motorowy i Ratownictwa Drogowego. Do sportowej rywalizacji w dniu 95. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości przyłączyli się również zawodnicy niezrzeszeni.

Regulamin imprezy przewidywał udział maksymalnie 50 załóg, a lista zgłoszeń została zamknięta już w ubiegłym tygodniu. Dyrekcja Rajdu, stosownym komunikatem, postanowiła zwiększyć liczbę uczestników do 56 załóg.

Te, w zależności od pojemności silnika danego pojazdu, zostali zakwalifikowani do poszczególnych kategorii, a mianowicie: „do 1400 centymetrów sześciennych”, „powyżej 1400 do 1600 centymetrów sześciennych” i „powyżej 1600 do 2000 centymetrów sześciennych” i „powyżej 2000 centymetrów sześciennych”. Aby zwiększyć atrakcyjność imprezy utworzono dwie dodatkowe kategorie: „Historyczną” dla samochodów wyprodukowanych przed 1988 rokiem oraz „Gość” dla osób posiadających licencję kierowcy sportowego w rozumieniu przepisów Polskiego Związku Motorowego.

Pod naszym patronatem medialnym wystartowała ekipa: Damian Dębiec (kierowca) – Elwira Musiałowicz-Czech (pilot) na samochodzie Honda Civic zajmując szóste miejsce w swojej klasie. Ich udział był możliwy dzięki wsparciu finansowemu od jasielskiego Gamrat-u. Ponadto załoga otrzymała puchar ufundowany przez firmę Alima Jasło Alicji i Zdzisława Maciochów dla załogi mieszanej.

POSŁUCHAJ NASZEJ RELACJI:

Trasa Rajdu liczyła 82 kilometry i odbywała się przy normalnym ruchu ulicznym. Na jej przebiegu zostało zlokalizowanych siedem prób sportowych o łącznej długości 8 kilometrów. Tam poszczególnym załogom zliczany był czas ich pokonania, wliczany później do klasyfikacji końcowej imprezy. Dzięki gościnności prezesa zarządu Zbigniewa Myśliwca i pracowników spółki Trans-Wiert pierwsza z prób została przeprowadzona na zamkniętym placu manewrowym przy ulicy Przemysłowej 11 w Jaśle. Zanim jednak na starcie pojawiły się poszczególne załogi, ich samochody musiały przejść badanie kontrolne. Stamtąd uczestnicy przemieścili się na kolejne odcinki specjalne: na drodze gminnej „Sorys” w miejscowości Błażkowa (gmina Brzyska) – nr 2, drodze gminnej za Kościołem Parafialnym w Bieździedzy (gmina Kołaczyce) – nr 3 i drodze powiatowej nr 1840R Jasło-Gorajowice-Bieździadka w miejscowości Bieździadka (gmina Kołaczyce) – nr 4. Wszystkie próby, z wyjątkiem miasta Jasła, były powtarzane kolejno: Błażkowa (nr 5), Bieździedza (nr 6) i Bieździadka (nr 7).

Na czas przeprowadzenia prób sportowych, odcinki dróg zostały czasowo wyłączone z ruchu dla lokalnej komunikacji. Pozytywną opinię w tej sprawie wydali Organizatorowi: Podkarpacka Komenda Województwa Policji w Rzeszowie oraz Starosta Jasielski. O utrudnieniach zostały poinformowane służby ratownicze: Policja, Państwowa Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe, pogotowia: energetyczne i gazowe oraz przedsiębiorstwa komunikacji publicznej.

W klasie pierwszej najlepsi byli: Przemysław Pomprowicz i Miłosz Powroźnik (niezrzeszeni) na Suzuki Swift, Bartosz Chronowski i Agnieszka Machoń (niezrzeszeni) na Fiacie Cinquecento oraz Mirosław Turek i Bartłomiej Szurlej (Automobilklub Małopolski w Krośnie) na Renault Clio. Klasę drugą zwyciężyli: Krzysztof Rybka i Ireneusz Kocoń (niezrzeszeni) na Citroenie Saxo, którzy wyprzedzili Adama Wojtunika i Michała Gryzło (AMK Małopolski i AMK Biecki) na Hondzie Civic oraz Damiana Zawiszę i Mirosława Lisa (AMK Biecki) na Citroenie Saxo. W klasie trzecie tryumfowali: Piotr Kudłacz i Dominik Przywara (Automobilklub „Stomil” Dębica) na Hondzie Civic, Karol Krupa i Ernest Zięba (niezrzeszeni) na Renault Clio Sport oraz Paweł Biały i Marcin Lech (Automobilklub Mielecki) na BMW 318. W klasie czwartej sklasyfikowano dwie załogi: najlepsza z nich to Waldemar Chochołek i Marcin Trzeciak (AMK Biecki) na Subaru Imprezie oraz Andrzej Dykas i Jerzy Curyło (AMK „Stomil” i niezrzeszony) na Mitshubishi Lancerze.

„Historyka” zwyciężyli: Adam Gawlak i Daniel Sokołowski (niezrzeszeni) na BMW 318i, Jan Biegoń i Dawid Traszka (AMK „Stomil” i niezrzeszony) na Toyocie MR2 oraz Marek Lenart i Tomasz Dybaś (AMK Biecki i niezrzeszony) na Fiacie 125p. Wśród gości najlepsi okazali się: Hubert Palider i Jerzy Piotrowski (Automobilklub Rzeszowski) na Hondzie Civic, Maciej Wojdyło i Rafał Dziura (AMK Rzeszowski) na Citroenie Saxo oraz Filip Pezdan i Paweł Piczak (AMK Rzeszowski i AMK „Stomil”) na Subaru Imprezie.

WYNIKI:
Klasyfikacja klasy (.pdf) | Klasyfikacja generalna (.pdf)

Zwycięstwo w tegorocznych Mistrzostwach Okręgu Rzeszowskiego w Konkursowej Jeździe Samochodem zapewniła sobie w Jaśle załoga: Waldemar Chochołek (kierowca) i Marcin Trzeciak (pilot). Pozwala im na to przewaga punktowa nad pozostałymi przed ostatnią rundą, która zostanie rozegrana 1 grudnia w Krośnie.

Laureatom poszczególnych kategorii pamiątkowe puchary i medale wręczali: II Zastępca Burmistrza Miasta Jasła Leszek Znamirowski, Wójt Gminy Brzyska Rafał Papciak, Podkarpacki Wicekurator Oświaty w Rzeszowie Antoni Wydro, Komendant Powiatowy Policji w Jaśle Andrzej Wędrychowicz oraz Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KPP Andrzej Przebięda, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Jaśle Wiesław Latoszek wraz ze swoim zastępcą Bogdanem Ziembą, Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP w Jaśle Stanisław Święch, Wojskowy Komendant Uzupełnień w Jaśle Andrzej Nykiel, Dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Jaśle Michał Burbelka, prezes Zarządu Powiatowego Ligi Obrony Kraju w Jaśle Jerzy Brokowski, jasielski wokalista Mateusz Mijal oraz przedstawiciele sponsorów Wydarzenia.

Dyrektorem Rajdu był Wojciech Tomkiewicz, jego asystentem Józef Biernacki, a kierownikami poszczególnych prób: Wiesław Pająk (nr 1), Marcin Betlej (nr 2 i nr 5), Marian Baran (nr 3 i nr 6) i Roland Szafarz (nr 4 i nr 7). Za obsługę sędziowską oraz zabezpieczenie trasy odpowiedzialni byli działacze Jasielskiego Klubu Motorowego i Ratownictwa Drogowego oraz strażacy-ochotnicy z poszczególnych miejscowości. Imprezę współorganizowali: Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Motorowego, Trans-Wiert sp. z o.o. Jasło, Starostwo Powiatowe w Jaśle, Urząd Miasta w Jaśle, Urząd Miasta i Gminy Kołaczyce, Urząd Gminy Brzyska oraz Gminny Ośrodek Kultury w Kołaczycach z/s w Bieździedzy.

Patronat honorowy nad VIII Rundą Mistrzostw Okręgu Rzeszowskiego w KJS – „Jasielskim Samochodowym Rajdem Niepodległości” objęli: Wojewoda Podkarpacki Małgorzata Chomycz-Śmigielska, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Starosta Jasielski Adam Kmiecik, Burmistrz Miasta Jasła Andrzej Czernecki, Burmistrz Miasta i Gminy Kołaczyce Małgorzata Salacha, Wójt Gminy Brzyska Rafał Papciak, Komendant Powiatowy Policji w Jaśle insp. Andrzej Wędrychowicz oraz Prezes Zarządu Trans-Wiert sp. z o.o. w Jaśle Zbigniew Myśliwiec.

Rajd był jedną z imprez towarzyszących obchodom Narodowego Święta Niepodległości w powiecie jasielskim. W tym roku przypada 95. rocznica tego najważniejszego ze świąt państwowych.

Tradycyjnie, po zakończeniu zawodów, odbyło się podsumowanie sezonu motorowego 2013 oraz działalności Jasielskiego Klubu Motorowego i Ratownictwa Drogowego w obecnym roku kalendarzowym. Podczas spotkania zasłużonym w zakresie propagowania bezpieczeństwa ruchu drogowego dzieci i młodzieży zostały wręczone statuetki „Orły 2006”. Ich laureatami zostali: Andrzej Przebięda, Andrzej Zajdel (Wydział Ruchu Drogowego KPP w Jaśle), Roland Szafarz, Krzysztof Godek (wiceprezesi Zarządu JKMiRD) oraz Marek Hejnar (zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krośnie).

Odznaki honorowe Polskiego Związku Motorowego odebrali: Antoni Wydro oraz Wiesław Pająk.

W trakcie uroczystości współpracujący z Jasielskim Klubem Motorowym i Ratownictwa Drogowego Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP odznaczył działaczy stowarzyszenia medalami „Za zasługi dla pożarnictwa”: Andrzeja Zajdla (srebrną), Jerzego Tarkowskiego, Daniela Barona i Damiana Palara (brązowymi). Wręczyli je: Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP w Jaśle druh Stanisław Święch oraz Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Jaśle st. bryg. Wiesław Latoszek.

Prezes JKMiRD Józef Biernacki wręczył z kolei osobom, które przyczyniły się do organizacji imprez inicjowanych przez tą organizację okolicznościowe statuetki.

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

SŁOWA KLUCZOWE

OPINIE: “Patriotyzm na sportowo”

  1. śmiech na sali, że załoga 28 otrzymuje puchar dla załogi mieszanej. ciekawe ile „dołożyli do wpisowego” . jeżeli zarząd rzeczywiście miałby przyznać takową nagrodę to tylko dla załogi Opla Astry nr. 44