Kultura | rozrywka | edukacja

I Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jaśle (zapowiedź)

W świat iluzji, magii, szalonej, beztroskiej zabawy, a jednocześnie poetyki i romantyzmu, zaprasza w najbliższy weekend jaślan i ich gości Jasielski Dom Kultury. Od piątku do niedzieli (15-17 lipca br.) w mieście trwał będzie Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych.

Zapowiedź wydarzenia

Wielobarwne postaci – arlekiny, szczudlarze, elfy, wytworne damy i klauni, dżentelmeni i kuglarze przez 3 dni będą się pojawić popołudniami na ulicach miasta, zachęcając do wspólnej zabawy przechodniów. Intrygujące działania artystyczne obejmą nie tylko ścisłe centrum, ale również wybrane osiedla. Będzie muzyka, fajerwerki, sztuczki z ogniem, niezwykłe rekwizyty, interaktywne gry i zabawy dla wszystkich. Wystawiony zostanie wesoły spektakl, ze smokiem w roli głównej, dla dzieci i poważniejsze, zwracające uwagę na uniwersalne, ponadczasowe wartości sztuki dla dorosłych, które zdobyły już uznanie tysięcy widzów w kraju i za granicą.

Działania artystyczne na osiedlach: Śródmieście, Mickiewicza, Sobniów, Kopernika i Rafineria prowadzić będzie znany już jaślanom Teatr Wagabunda z Krakowa. Aktorzy tego teatru wraz zaprzyjaźnionym Cyrkiem Braci Makagon z Astany w Kazachstanie, codziennie zabawiać będą publiczność na rynku. Parady mistrzów sztuki ulicznej przejdą spod JDK na rynek, gdzie po zachodzie słońca odbywać się będą widowiska teatralne. W piątek (15 bm.) o godz. 21 Teatr Akt z Warszawy zaprezentuje spektakl „Płonące laski”, dzień później o tej samej porze Teatr Ewolucji Cienia pokarze „Fin Amur”, a o godz. 22 Teatr Woskresinnia ze Lwowa na Ukrainie wystawi nietypową inscenizację „Wiśniowego sadu” Antoniego Czechowa. W niedzielę o godz. 16 dzieci będą mogły obejrzeć „Złotego smoka z Promienistej Krainy”, a festiwal zakończy – o godz. 21 – widowisko pirotechniczne „Ostatni marsz”, Teatr Prawdziwy z Bielawy odwiedził już pół Europy.

***

Teatr Akt z Warszawy założyli w 1991 roku absolwenci Szkoły Pantomimy przy Teatrze Żydowskim w Warszawie (Stowarzyszenie Teatralne Teatr Ruchu Akt). Wśród inicjatorów utworzenia nowego teatru byli m.in.: Agnieszka Musiałowicz, Marek Kowalski i Tomasz Musiałowicz, którzy do dzisiaj tworzą zespół, wraz z przybyłymi później: Martą Suzin, Tomaszem Dusiewiczem, Januszem Porębskim i Krzysztofem Skarżyńskim. Aktorzy Aktu, od pierwszych przedstawień – a były to: „Zmarli nie opowiadają bajek” (1991) i „Z ciemności wołałem” (1991), próbują wzbogacać technikę pantomimy o doświadczenia współczesnego teatru poszukującego.

Teatr, jako jeden z niewielu w Polsce, w roku 1992 zaczął tworzyć baśnie pantomimiczne dla dzieci, a w latach 1992 – 1994 – pierwsze spektakle plenerowe. Część przedstawień ulicznych odwołuje się do tradycji wędrownych komediantów, teatru jarmarcznego, cyrku, commedii dell’arte i oparta jest na bezpośrednim kontakcie z widzami, którzy często je współtworzą. W latach 1993 – 2000 powstają większe widowiska plenerowe: „Perperuna”, która jest wędrówką do słowiańskich korzeni (mit o Perunie – bogu ognia); „Lewiatan”, który przenosi biblijną legendę o potworze przynoszącym ludziom nieszczęście we współczesny świat (Złota Maska na MFTU w Chojnicach’96); „Dzielny Ołowiany Żołnierz”, nawiązujący do znanej baśni Andersena (nagroda Fundacji Kultury na Festiwalu Teatru w Walizce – Łomża 2000); „Feniks”, czyli opowieść o cywilizacji i naturze, ich walce ze sobą, która odbywa się wewnątrz każdego człowieka (Grand Prix 10. Festiwalu Teatralnego Dionizje 2002). Nieco lżejszy, żartobliwy spektakl, który zobaczą również jaślanie – „Płonące Laski 4”- w zabawny i przewrotny sposób opowiadający o odnajdywaniu radości życia w prozaicznych zdarzeniach dnia codziennego, powstał w 2004 roku. Jest to najczęściej zapraszane w kraju i Europie przedstawieni Aktu (festiwale w Niemczech, Austrii, Belgii, Czechach, Włoszech, Słowenii, Ukrainie, Litwie itd). Później grupa zrealizowała jeszcze m.in.: spektakl-happening „Na pełnym morzu 44 l.p.”, w którym, w klimacie absurdalnego festynu, rozbawiona publiczność konsumuje jednego z bohaterów dramatu; „Ikar”, „Ziemia Jałowa”, „Ogród rozkoszy”, a ostatnio – „Hotel Royal”.

Teatr Ewolucji Cienia powstał w 2008 roku w Poznaniu z inicjatywy Wioletty i Sławomira Dadejów. Impulsem do założenia grupy stało się zaproszenie złożone przez organizatorów Festiwalu Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą, związane z koniecznością przygotowania spektaklu. Tak powstał spektakl „Wilki”. Po premierowym pokazie zespół otrzymał propozycję przygotowania kolejnego przedstawienia na następną edycję festiwalu, a tematem miały być „Miłość, damy i rycerze”. Teatr przygotował pierwszą wersję spektaklu Fin Amor (2009). Kolejną, będącą efektem zmian w zespole oraz dalszej pracy twórczej, grupa zaprezentowała poznańskiej publiczności w czerwcu 2010 r. Teatr Ewolucji Cienia to synteza doświadczeń najstarszych członków zespołu (Mirosława Ogórka – tancerza i solisty Polskiego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego oraz Sławomira Dadeja – aktora Teatru Biuro Podróży) oraz energii i młodzieńczego entuzjazmu młodszego pokolenia artystów. Twórcy – jak sami określają – starają się w swoich scenicznych opowieściach kłaść nacisk przede wszystkim na człowieka, unikając przesady w użyciu rekwizytów i dekoracji. Stąd ich spektakle cechuje niemal asceza scenograficzna, przy jednoczesnej dużej dynamice scen opartych na rytmie i ekspresji aktorów. Istotną rolę odgrywają w przedstawieniach obrazy opisujące relacje międzyludzkie oraz ilustrująca akcję muzyka. Dyrektorem teatru jest Sławomir Dadej. „Fin Amor”, z którym do Jasła przyjeżdża Teatr Ewolucji Cienia, to spektakl kostiumowy, który opowiada historię miłości Jego i Jej – bliżej nieokreślonych postaci, żyjących w dobie średniowiecza, wywodzących się z wyższych warstw społecznych.

Teatr Woskresinnia powstał we Lwowie w 1990 roku na fali przeobrażeń społecznych po odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości. W wyniku porozumienia się młodych aktorów z różnych miast Ukrainy, którym nie wystarczał państwowy, lekko akademicki, istniejący na Ukrainie teatr, i którzy pod wodzą doświadczonego twórcy Jarosława Fedoryszyna (absolwenta reżyserii Instytutu Teatralnego w Charkowie i moskiewskiego GITIS) postanowili stworzyć nową scenę. Teatr bardzo szybko podbił serca lwowskiej publiczności prezentując światową dramaturgię, która dotąd nie była prezentowana na Ukrainie. Krok po kroku, wypracowywano własną, charakterystyczną formułę sceniczną, łączącą tradycyjne psychologiczne aktorstwo z nowatorską formą plastyczną. Każda premiera dla Jarosława Fedoryszyna jest poszukiwaniem od zera najwłaściwszych środków wyrazowych i budowaniem formuły Teatru, bliskiego sercu, i wyrażającego niepokój czasów w jakich przyszło mu żyć i tworzyć. Przez 20 lat istnienia Teatr Woskresinnia prezentował swoje spektakle na Ukrainie oraz na międzynarodowych festiwalach teatralnych m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, Kaliszu, Warszawie, Edynburgu, Lublanie, Mariborze, Holzminden, Archangielsku, Brześciu, Kairze, Bratysławie, Moskwie, Seulu, Valladolid, Salamance, Pradze, Montegranaro i Teheranie. Wszystkie spektakle mają własny charakter, są efektowne, ale nie efekciarskie i prezentują wysoki kunszt sztuki aktorskiej. W repertuarze Teatr Woskresinnia ma m.in.: „Trzy siostry” Czechowa, „Drogę do Damaszku” Strindberga, „Gigantów z gór” Pirandella, „Hioba” Karola Wojtyły, „Zwiastowanie” Claudela, a ostatnio „Zachodnią przystań” Bernarda-Marii Koltesa i „Oszalałego z miłości” Sama Sheparda. Od 1996 roku Woskresinnia specjalizuje się w realizacji przedstawień plenerowych. Rozmach i widowiskowość spektakli, połączone z mistrzowską grą aktorską przyniosły Teatrowi rozgłos i uznanie publiczności. Do najgłośniejszych przedstawień scenicznych doszły plenerowe spektakle wyreżyserowane przez autora scenariuszy Jarosława Fedoryszyna: „Fiesta Baryliefa”, „Święte i grzeszne”, „Danyło Halicki”, „Hiob”, „Marzenia”, „Gloria”, „Wiśniowy Sad”, według Czechowa, spektakl poruszający temat przemijania, nieuchronnej utraty miłości, przywiązania i tęsknoty, który zaprezentowany zostanie w Jaśle, „Gazeta czyli Życie jest piękne”, a ostatnio „Spotkać Prospera” i „Misterium Pinsla”. Teatr Woskresinnia stał się niekwestionowanym liderem teatru ulicznego Ukrainy, bardzo często zapraszanym na międzynarodowe festiwale teatralne.

Teatr Prawdziwy z Bielawy istnieje od 1982 roku. Jego założyciele wzorowali się na takich teatrach jak Teatr Grotowskiego, Odin Theatre, Open Theatre i inne. Pierwsze spektakle uliczne jakie dał to „Antygona” wg Sofoklesa, „Ostatni marsz” i „Wędrowcy”. Jedno z przedstawień – „Powstańcy wiatru” – miało premierę w Danii, gdzie Teatr Prawdziwy uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez Odin Theatre. Teatr Prawdziwy grał w wielu krajach Europy, m.in. w: Hiszpanii, Włoszech, Grecji, Holandii, Austrii, Niemczech, Anglii, Danii, Belgii i Szwajcarii. Widowisko pirotechniczne „Ostatni marsz”, które zakończy jasielskie spotkania z teatrem ulicznym, powstało z inspiracji dramatycznymi wydarzeniami na wyspie Bali w 1906 roku. Armia najeźdźców zmasakrowała tam orszak weselny. Napadnięci nie poddali się, choć nie byli w stanie skutecznie się bronić. Wszyscy zginęli, ale pamięć o ich odwadze przetrwała.
Cyrk Braci Makagon łączy tradycje teatru ulicznego i sztuki cyrkowej. Ich dynamiczne pokazy w interakcji z publicznością stają się areną wspólnej zabawy. W popisach i żywiołowej rywalizacji dwóch klaunów można podziwiać m.in. żonglerkę i jazdę na monocyklach. Duet znany jest z improwizacji i ze znakomitego kontaktu z widzem w każdym wieku.

Teatr Wagabunda z Krakowa, który już kilkakrotnie gościł w Jaśle, a w tym roku we współpracy z braćmi Makagon prowadzi Wakacyjne Czwartki Artystyczne na jasielskich osiedlach, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych zaprosi jaślan do „Magicznego Świata Wagabundy” – nietypowego wesołego miasteczka, w którym zabawy prowadzić będą mimowie i klauni.

***

Program I Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych

15.07. (piątek)
godz. 16.00 działania artystyczne na osiedlach: Śródmieście (bloki przy ul. Bednarskiej), Mickiewicza (bloki przy ul. Szopena) – Teatr Wagabunda z Krakowa
godz. 17.00 parada „Motyle” (trasa: JDK – Rynek) – Teatr Akt z Warszawy
Rynek
godz. 17.15 Cyrk Braci Makagon z Astany (Kazachstan)
godz. 17.30 Magiczny Świat Wagabundy – interaktywne gry i zabawy dla wszystkich
godz. 21.00 „Płonące laski” – spektakl Teatru Akt z Warszawy

16.05. (sobota)
godz. 14.30 działania artystyczne na osiedlach: Mickiewicza (bloki przy ul. Sikorskiego), Kopernika (bloki przy ul. Kopernika), Sobniów (Dom Ludowy), Rafineria (plac zabaw) – Teatr Wagabunda z Krakowa
godz. 17.00 parada (trasa: JDK – Rynek) – Teatr Woskresinnia ze Lwowa (Ukraina), Teatr Ewolucji Cienia z Poznania
Rynek
godz. 17.15 Cyrk Braci Makagon z Astany (Kazachstan)
godz. 17.30 Magiczny Świat Wagabundy – interaktywne gry i zabawy dla wszystkich
godz. 21.00 „Fin Amor” – spektakl Teatru Rwolucji Cienia z Poznania
godz. 22.00 „Wiśniowy sad” – spektakl Teatru Woskresinnia ze Lwowa

17.07. (niedziela)
godz. 15.00 parada „Marionety, ptaki, klauny” (trasa: JDK – Rynek) – Teatr Prawdziwy z Bielawy, Teatr Wagabunda z Krakowa
Rynek
godz. 16.00 „Złoty smok z promiennej krainy” – spektakl dla dzieci Kompanii Teatru Ulicznego Prawdziwy Kot z Wrocławia
godz. 17.30 Magiczny Świat Wagabundy – interaktywne gry i zabawy dla wszystkich
godz. 21.00 „Ostatni marsz” – widowisko pirotechniczne Teatru Prawdziwego z Bielawy

(JDK)

SŁOWA KLUCZOWE

OPINIE: “I Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jaśle (zapowiedź)”

  1. na prawdę szacunek za tą impreze dla JDK-u. Mam nadzieje, że impreza będzie cykliczna i za rok będziemy mogli udać sie na drugą edycję tego festiwalu :)

  2. Brawo JDK, szkoda jednak , że reklama tej imprezy pojaiwła się w mieście tak późno bo na 4 dni przed tym wydarzeniem. Plakaty i afisze powinny wisieć tydzień wcześniej, by w niedzielę poprzedzającą potencjalny widz mógł dowiedzieć się szczegółów i zaplanować udział. Poza tym inne afisze z programem wakacyjnym już wiszące dezorietntują potencjalnych uszestników. Oczywiście wybieramy się z całą rodziną.Brawo JDK